Ένας μικρός απολογισμός... για το πρόγραμμα διαμεσολάβησης
Κατά τη φετινή χρονιά αποφασίσαμε να υλοποιήσουμε πρόγραμμα σχολικής διαμεσολάβησης στο σχολείο μας, ακολουθώντας το παράδειγμα τόσων άλλων σχολείων που υλοποιούν αντίστοιχα προγράμματα Αγωγής Υγείας.
Η σχολική διαμεσολάβηση είναι μία πρακτική επίλυσης των σχολικών συγκρούσεων και εφαρμόζεται με το διάλογο, την ενσυναίσθηση και την ενεργητική ακρόαση. Αποτελεί μία μορφή ειρηνικής επίλυσης επιθετικών συμπεριφορών, η οποία οργανώνεται και εφαρμόζεται εντός του σχολικού πλαισίου, μεταξύ των μαθητριών και των μαθητών, ως εναλλακτική πρακτική που αντικαθιστά το πειθαρχικό σύστημα τιμωρίας.
Μετά από συζητήσεις και ανταλλαγές απόψεων, βρέθηκαν οι τρεις εκπαιδευτικοί και οι δεκατρείς θαρραλέοι μαθητές και αποφασισμένες μαθήτριες, έτοιμοι και έτοιμες να εκπαιδευτούν, ώστε να μπορούν να επεμβαίνουν σε περιπτώσεις σχολικών συγκρούσεων.
Μία Δευτέρα του Νοέμβρη έγινε η πρώτη συνάντηση της ομάδας. Δόθηκε έτσι η εκκίνηση για ένα πολύ ωραίο ταξίδι για όλους μας… Το όνομα του προγράμματος: «Πάρ΄ το αλλιώς!».
Βασικός μας στόχος ήταν η καλύτερη γνωριμία μεταξύ των παιδιών και η δημιουργία ενός θετικού συναισθηματικού κλίματος, που θα βοηθούσε την ομάδα να δεθεί. Θεωρήσαμε ως καταλληλότερο τρόπο την υλοποίηση βιωματικών ασκήσεων. Παίξαμε, γελάσαμε, συγκινηθήκαμε, σκεφτήκαμε. Κινητοποιήσαμε το σώμα, το συναίσθημα και το νου μας. Δοκιμάσαμε νέες συμπεριφορές, ανακαλύψαμε νέους τρόπους επικοινωνίας και αναπτύξαμε τη φαντασία και τη δημιουργικότητά μας. Όλοι μας είχαμε κάποιο ρόλο, ακόμα και οι πιο διστακτικοί. Μπήκαμε σε δράση και έτσι πήραμε την ευθύνη να λειτουργήσουμε αυτόνομα και να αποκτήσουμε εμπιστοσύνη στον εαυτό μας.
Τα θέματα που μας απασχόλησαν ήταν πολλά: Δέσιμο ομάδας, Αναγνώριση Συναισθημάτων, Συνεργασία, Αλληλεγγύη, Αυτογνωσία, Αυτοεκτίμηση, Εμπιστοσύνη, Μη Λεκτική Επικοινωνία, Ενεργητική Ακρόαση, Ενσυναίσθηση, Αποδοχή Διαφορετικότητας, Όρια και Διεκδίκηση, Επικοινωνία.
Στη συνέχεια, κατασκευάσαμε τεχνητά περιστατικά βίας και συγκρούσεων μεταξύ μαθητών, με στόχο να εκπαιδευτούν οι διαμεσολαβητές και οι διαμεσολαβήτριες στην αντιμετώπιση και την επίλυσή τους. Τελικός στόχος ήταν η ετοιμότητά τους για την αντιμετώπιση πραγματικών περιστατικών συγκρούσεων, σχολικής βίας και σχολικού εκφοβισμού.
Πέρα από τις συναντήσεις μας αυτές εντός του χώρου του σχολείου, πραγματοποιήσαμε και δύο εκπαιδευτικές επισκέψεις. Η πρώτη ήταν μία τριήμερη εκδρομή στη Θεσσαλία, στις 3-5 του Μάη του 2018.Επισκεφτήκαμε την Καλαμπάκα και τα Τρίκαλα, τη λίμνη Πλαστήρα, τη Λάρισα και τα Αμπελάκια. Η δεύτερη επίσκεψή μας ήταν στις 11 Μαΐου 2018 στο 4ο και το 5ο Γυμνάσιο Νεάπολης, με αφορμή τη συνάντηση μαθητικών ομάδων που πραγματοποιούν προγράμματα σχολικής διαμεσολάβησης. Εκεί παρουσιάσαμε τη δουλειά μας και συμμετείχαμε σε βιωματικά εργαστήρια που αποτελούνταν από μικρές μεικτές ομάδες αγοριών και κοριτσιών, γεγονός που συνέβαλε στην ανάπτυξη αλληλεπίδρασης και καλλιέργειας πνεύματος συνεργασίας.
Όμως, έρχεται κάποια στιγμή που όλα τα ωραία πράγματα τελειώνουν, ίσως για να έρθουν ακόμα πιο ωραία. Ευχαριστούμε πολύ τους μαθητές και τις μαθήτριες που μας συνόδευσαν σε αυτό το ωραίο ταξίδι.
Οι εκπαιδευτικοί
Πάνος Αδαμόπουλος
Στέλλα Αγγελίδου
Νικολέττα Σαββοπούλου